ייפוי כוח נוטריוני

Email
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
אלי ביבי עורך דין נוטריון ייפוי כוח נוטריוני

ייפוי כוח נוטריוני כללי במקום מינוי אפוטרופוס או נאמן:

כפי שמרביתנו יודעים מניסיון החיים, בדרך כלל אין צורך בעורך דין או נוטריון על מנת לחתום על ייפוי כוח. אך ישנם מקרים חריגים, בהם החליט המחוקק שישנו צורך בגורם ניטרלי שיפקח על ההליך, ולכן נדרש ייפוי כוח נוטריוני, במקרים מסוג זה המאמר הנוכחי יעסוק.
ראשית נסביר מהו ייפוי כוח נוטריוני ומתי יש צורך באישור נוטריון ולבסוף נציג את התנאים שצריכים לחול על מנת שנוטריון יוכל לחתום על ייפוי הכוח ולתת לו תוקף משפטי.

מהו ייפוי כוח ומתי נדרש ייפוי כוח נוטריוני?

ייפוי כוח הוא מסמך המהווה הרשאה של החותם לתת סמכויות כלשהן למיופה הכוח המופיע במסמך לעשות פעולות המוגדרות במסמך. כך למשל ניתן לתת ייפוי כוח לאדם המאפשר גישה לחשבון הבנק שלו או לתת ייפוי כוח לעורך דין על מנת שייצג את האדם בבית משפט במסגרת סוגיה משפטית מסוימת.
סעיף 20 לחוק הנוטריונים משנת 1976 מגדיר שני מקרים בהם לא ניתן להסתפק בחתימת הצדדים כמו בייפוי כוח רגיל, אלא יש צורך באישור נוטריוני וחתימתו, כלומר בייפוי כוח נוטריוני, אשר ייתן לייפוי הכוח תוקף. ללא חתימת הנוטריון במקרים אלו אין לייפוי כוח שום משמעות משפטית והוא אינו תקף.
2 המקרים בהם יש צורך בייפוי כוח נוטריוני הם:
1. ייפוי כוח נוטריוני כללי – זהו מקרה בו נותנים ייפוי כוח שאינו מוגבל לתחום מסוים או למקרה משפטי מסוים, אלא מסמיכים את המיופה להחליט בכל תחומי החיים. בשל ההיקף הרחב של ייפוי הכוח במקרה זה, היה מעוניין המחוקק שיהיה גורם אחראי אשר יפקח על התהליך.
ייפוי הכוח הכללי מוגבל ל-10 שנים ויש להבחין בינו אשר רלוונטי לאנשים כשירים משפטית לבין ייפוי כוח מתמשך אשר עורכים עורכי דין ומתייחס לסיטואציה עתידית בה תינתן הסמכות לפעול בשמו של המיופה, למשל כאשר במידה ויאבד את צלילותו.
סוג כזה של ייפוי כוח המחליף אפוטרופוס ונאמנות רלוונטי כאשר שני הצדדים צלולים ומייפה הכוח מעוניין שמישהו יעשה פעולות בשמו מאחר והוא נמצא בחו"ל, אינו מצוי בקו הבריאות או סתם מבוגר אשר מעוניין לתת לבני משפחתו שיסייעו לו בתחומים שונים וכן מקרים רבים נוספים מסוג זה.
2. ייפוי כוח נוטריוני בתחומי המקרקעין – מדובר בייפוי כוח לטובת עסקאות מקרקעין הדרשות רישום במרשם המקרקעין (הידוע גם בשמו הקודם "הטאבו"). בשל החשיבות והעלות הגבוהה של עסקאות מקרקעין, בטרם נותנים ייפוי כוח לאדם אחר דבר אשר יכול לגרור השלכות כבדות דורש המחוקק שהדבר ייבחן על ידי גורם ניטרלי בדמות נוטריון.

מה הנוטריון מוודא בעת חתימה על ייפוי כוח נוטריוני:

סעיף 4 לתקנות הנוטריונים משנת 1977, קובע שעל הנוטריון להשתכנע כי ייפוי הכוח ניתן על ידי אדם בעל כשרות משפטית להסכים לכך וכי הדבר ניתן מרצון חופשי ולא מכפייה. לעיתים מורכב לדעת האם ייפוי הכוח ניתן מרצון ובהתאם לכך רשאי הנוטריון לדרוש מסמכים נוספים כמו חוות דעת רפואית לצלילות דעת המייפה. בנוסף על המיופה כוח להיות בגיר לפי החוק, כלומר מעל גיל 18.
יצוין כי ייפוי הכוח נוטריוני ניתן לביטול בכל עת באמצעות הודעה לנוטריון, זאת לפי סעיף 5 לתקנות הנוטריונים. בנוסף במידה ואדם מאבד את כשירותו המשפטית אין ייפוי הכוח תקף עוד.
משרד עורך דין ונוטריון אלי ביבי מספק מגוון שירותי עריכת דין ונוטריון בעל ניסיון רב בהוצאת ייפוי כוח נוטריוני כללי במקום מינוי אפוטרופוס או נאמן באופן מקצועי ובעל תוקף חוקי.

Email
Facebook
WhatsApp
LinkedIn

השאירו מספר טלפון לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

אנו עוסקים בפניות רבות ונשתדל לחזור אליכם בהקדם.

אודות אלי ביבי נוטריון

בשל הניסיון המקצועי, העשייה המשפטית ארוכת השנים והבקיאות יוצאת הדופן בענפי המשפט השונים, מספק כיום המשרד סל שירותים רחב היקף לטובת כל סוגי הלקוחות הפרטיים והמוסדיים, הכולל מגוון רחב של ביצוע פעולות משפטיות לרבות ניהול תביעות וייצוג בערכאות השונות, הגשת צווי מניעה, סעדים זמניים, בקשות שונות ועוד.

אלי ביבי נוטריון - מאמרים אחרונים

עורך דין נוטריון - אלי ביבי - אייקון חץ
050-600-0601 דילוג לתוכן