חשיבות יפוי כח

Email
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
אלי ביבי עורך דין נוטריון חשיבות יפוי כח

אנשים רבים נוהגים להסמיך זה את זה על מנת לבצע בשמם פעולות שונות או למסור דברים בשמם. מעבר לפעולות בסיסיות המבוצעות מצד אדם שלישי בשם הרצון הטוב לעזור או לשפר את הדבר המבוצע, אדם שמעוניין להסמיך אחרים לפעול בעניינו בעסקאות חשובות, מול גופים כלכליים או גופים ציבוריים, יצטרך לצייד אותם במסמך המכונה יפוי כח.

מהו יפוי כח?

יפוי כח נועד על מנת לעגן מצבים שבהם צד שלישי נדרש לבצע פעולות מסוימות להן נדרש אישור רשמי. כך למשל, עובד במשרד איסוף מסמכים זקוק ליפוי כח מטעם החברה או המעסיק, על מנת לבקש חומרי חקירה משטרתיים בעניין מסוים; עורך דין שיקבל ממרשו יפוי כח על מנת לייצג אותו ואת ענייניו בבית המשפט; אדם חולה המרותק למיטתו שמעוניין שבנו יבצע משיכת כספים גדולה מחשבון הבנק וכד'. ככלל, ניתן לומר שיפוי כח הוא סוג של הרשאה שלפיה יכול מיופה הכח לפעול, אם כי עליו לבצע רק את הפעולות הנקובות במסמך ובהתאם לתנאים שצוינו על גבו בלבד.

מהו יפוי כח נוטריוני?

על פי סעיף 20 לחוק הנוטריונים, כאשר אדם מסוים נדרש לבצע בשמו של אחר מגוון רחב של פעולות, או כאשר מתרחשת עסקת מקרקעין, ייחתם יפוי הכח בפני נוטריון. המטרה היא להגן על מייפה הכח כך שהפעולות שיבוצעו בשמו יהיו מטעמי רצון טוב, תום לב, הגינות ויושרה. מאחר שעסקאות מקרקעין מגלמות בתוכן ערך כלכלי עצום, החוק מבקש לוודא כי כל יפוי כח שכזה יעבור את אישורו של הנוטריון, לרבות אימות זהותם של החותמים על המסמך.

חשיבות אימות החתימה על יפוי הכח

כלל אצבע במדינת ישראל, הוא מתן גושפנקה למסמכים שנחתמו בידי נוטריון וכהוכחה לתקינותם וכשרותם. על כן כאשר נדרש אדם למלא יפוי כח נוטריוני, עליו לפנות על עורך הדין והנוטריון ולערוך את המסמך בפניו ולאמת את חתימת שני הצדדים – מיופה הכח ומייפה כוחו. כגורם מקצועי ואחראי המחויב לביצוע עבודתו תוך הצבעה על מצבים של חוסר איזון או אי צדק, אם סובר הנוטריון כי האדם שלפניו נכשל בתהליך הזיהוי, הוא לא יספק אישור ליפוי הכח ומסמך זה לא יוכל לקבל את התוקף הרצוי.
כך במקרה לדוגמה, הגיע למשרדי הנוטריון קשיש בליווי שני צעירים וביקש לייפות את כוחם לגבי ביצוע עסקת מכר לדירתו הנוכחית. בתהליך הזיהוי הקצר של הקשיש ושני מיופי הכוח שלו, הבין הנוטריון כי שני הצעירים השפיעו על הקשיש למכור את דירתו כך שהמעשה איננו מבוצע מרצונו החופשי. בשל כך סירב הנוטריון להעניק אישור למסמך. הדבר מונע הלכה למעשה משני הצעירים לבצע עסקאות מקרקעין בשמו של הקשיש.

תוקף יפוי הכח: עד מתי ניתן להשתמש בו?

להבדיל מייפויי כוח בינאישיים שאינם מצריכים התערבות משפטית או לשם פעולה משפטית, יפוי הכח הנוטריוני ניתן לביטול רק במצב של פטירה, אבדן הצלילות או אם חלפו למעלה מעשר שנים (התיישנות המסמך). אם הכיל המסמך את מועד הפקיעה או לאחר שבוצעה הפעולה הנקובה במסמך, יוכל מיפה הכח לבטלו ובכך להסיר את אחריותו של הגורם השלישי למעשים ופעולות עתידיים.

Email
Facebook
WhatsApp
LinkedIn

השאירו מספר טלפון לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

אנו עוסקים בפניות רבות ונשתדל לחזור אליכם בהקדם.

אודות אלי ביבי נוטריון

בשל הניסיון המקצועי, העשייה המשפטית ארוכת השנים והבקיאות יוצאת הדופן בענפי המשפט השונים, מספק כיום המשרד סל שירותים רחב היקף לטובת כל סוגי הלקוחות הפרטיים והמוסדיים, הכולל מגוון רחב של ביצוע פעולות משפטיות לרבות ניהול תביעות וייצוג בערכאות השונות, הגשת צווי מניעה, סעדים זמניים, בקשות שונות ועוד.

אלי ביבי נוטריון - מאמרים אחרונים

עורך דין נוטריון - אלי ביבי - אייקון חץ
050-600-0601 דילוג לתוכן