העדה על מסמך סחיר

Email
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
אלי ביבי עורך דין נוטריון העדה על מסמך סחיר

העדה על מסמך סחיר על ידי נוטריון:

סעיף 7 (8) לחוק הנוטריונים משנת 1976 מסמיך נוטריונים לערוך העדה על מסמך סחיר. במאמר זה נדון מהו מסמך סחי ר, מתי אנו זקוקים לעשות העדה על מסמך סחיר וכיצד ניתן לעשות זאת.

מהו מסמך סחיר וכיצד הוא נוצר:

מסמך סחיר אשר נקרא בלועזית negotiable instrument, הוא מסמך בעל ערך כלכלי אשר ניתן לעשות בו שימוש לצרכי מסחר מבלי להודיע לאדם אשר הוציא את השטר במקור. קרי, ניתן להעבירו או למכור אותו מאדם אחד למשנהו בלי דרישת הסכמה או כל אישור מהאדם המקורי. משום כך הוא מהווה אמצעי תשלום לגיטימי, אך אין לו ערך כשלעצמו.

מסמך סחיר משלב בתוכו יסודות הן של חוזה והן של קניין, כלומר רכוש של אדם. המסמך הוא חוזה בין צדדים מוגדרים, אך מאחר והוא רכושו של אדם מסוים הוא יכול להעבירו לאדם אחר. כך בשונה מחוזים אחרים אחד הצדדים יכול להשתנות, זאת מתוקף זכויותיו של מקבל השטר כבעלים לעשות בו כרצונו.

במסמך מסוג זה החלו לעשות שימוש עוד בימי הביניים ובמיוחד באנגליה כאשר אנשים רצו להתחייב להעברת כספים מבלי לשאת כסף על עצמך. מדינת ישראל אשר ירשה דינים רבים מהדין האנגלי מתקופת המנדט ירשה בין היתר גם את פקודת השטרות שמגדירה מסמך סחיר.

מתי אנו זקוקים להעדה על מסמך סחיר?

פקודת השטרות מסבירה כי כאשר אדם כלשהו מעוניין לעשות שימוש במסמך סחיר ממדינה אחת במדינה אחרת, יהיה צורך בהעדה על כך שהשטר חולל. לשם כך יש צורך לפנות לנוטריון על מנת שיאמת כי השטר חולל. מרגע שהנוטריון מבצע את ההעדה, הדבר מהווה התראה מספקת על כך שהשטר חולל וטרם שולם. כלומר העדה על מסמך סחיר למול נוטריון מבטאת את האישור של מגיש השטר חולל על ידו.

יודגש כי כאשר אדם מחזיק במסמך סחיר, מרבית הסיכויים כי ירצה לעשות בו שימוש במדינה זרה ויזדקק לנוטריון לצורך העדה על מסמך סחיר, זאת משום שהיתרון המרכזי של שטר הוא שהוא חוסך את הצורך של אדם לנדוד עם סכומי כסף רבים. בעבר מסמכים אלו היו מאד פופולריים משום סיבה זו, אך גם כיום עושים שימוש עסקי במסמכים אלו בקרב אנשי מקצוע מסוגים שונים, אך ללא שימוש נכון בהם באמצעות נוטריון, בעליהם החוקיים עלולים להפסיד את שווים.

בדומה לאימותים אחרים אשר מבוצעים על ידי נוטריון, מרגע שהנוטריון העיד כי המסמך חולל על ידו, הדבר משמש כראיה משפטית מספקת ללא כל צורך בראיות נוספות. עם זאת, יודגש כי על מנת שנוטריון יוכל לבצע את ההעדה על מסמך סחיר יש להציג בפניו את השטר המקורי שהגיע ממדינה זרה  אשר מבקשים לעשות בו שימוש במדינת ישראל על מנת שניתן יהיה לחללו.

יודגש, כי העדה על מסמך סחיר הינו אחת מהסמכויות אשר רק נוטריונים מוסמכים לעשותם ולא אף גורם אחר, כפי שניתן לראות סעיף 8 לחוק הנוטריונים. בשל כך, יש לתת דגש כי לפי סעיף 49 לאותו החוק העדה על מסמך סחיר שלא על ידי נוטריון צפויה לגרור עונשים וקנסות ולהתראת החילול לא תהיה שום משמעות או תוקף חוקי במדינת ישראל.

משרד עורך דין ונוטריון אלי ביבי מספק מגוון שירותי עריכת דין ונוטריון ובעל ניסיון רב במתן העדה על מסמך סחיר על ידי נוטריון במהירות ותוך מתן ביטוי לצרכים המגוונים של קהל לקוחותיו באופן מקצועי המהווה אסמכתא חוקית בפני הרשויות השונות בישראל ומחוצה לה.

Email
Facebook
WhatsApp
LinkedIn

השאירו מספר טלפון לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות:

אנו עוסקים בפניות רבות ונשתדל לחזור אליכם בהקדם.

אודות אלי ביבי נוטריון

בשל הניסיון המקצועי, העשייה המשפטית ארוכת השנים והבקיאות יוצאת הדופן בענפי המשפט השונים, מספק כיום המשרד סל שירותים רחב היקף לטובת כל סוגי הלקוחות הפרטיים והמוסדיים, הכולל מגוון רחב של ביצוע פעולות משפטיות לרבות ניהול תביעות וייצוג בערכאות השונות, הגשת צווי מניעה, סעדים זמניים, בקשות שונות ועוד.

אלי ביבי נוטריון - מאמרים אחרונים

עורך דין נוטריון - אלי ביבי - אייקון חץ
050-600-0601 דילוג לתוכן